“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan, dan perbaikilah (segala amalan kamu). Sesungguhnya Allah amat menyukai orang-orang yang membuat kebaikan.”
[Surah al-Baqarah, ayat 195]

Sunday 24 June 2012

Spektrum jangkitan HIV


'Window period' - peringkat di mana walaupun virus HIV terdapat dalam darah pesakit tetapi tahap antibodi terhadap HIV tidak mencukupi untuk dikesan melalui ujian pengesanan antibodi terhadap HIV.Tubuh mengambil masa antara 6 minggu hingga 3 bulan untuk mengeluarkan sejumlah antibodi yang mampu dikesan oleh ujian tertentu.

'Asymptomatic HIV' - peringkat di mana ujian HIV telah dapat mengesan kehadiran antibodi terhadap kuman HIV tetapiuu pesakit  nampak sihat tanpa tanda-tanda tertentu.Kebanyakan mereka mengambil masa selama sepuluh tahun untuk menunjukkan tanda-tanda AIDS,tetapi jangka masa ini mungkin lebih pendek jika tahap kesihatan dan pemakanan pesakit rendah.

'AIDS' - adalah peringkat di mana tahap daya diri melawan penyakit telah lumpuh dan pesakit menunjukkan tanda-tanda tertentu.Kira-kira 50% pesakit AIDS akan mati dalam masa kurang dua tahun.

No comments: