“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan, dan perbaikilah (segala amalan kamu). Sesungguhnya Allah amat menyukai orang-orang yang membuat kebaikan.”
[Surah al-Baqarah, ayat 195]

Tuesday 26 June 2012

Realiti remaja


Kebanyakan remaja tidak  betul-betul memahami tentang apakah ertinya kemaafan . Memohon maaf dan memaafkan seperti tidak penting didalam kitaran kehidupan mereka. Almakhlumlah, zaman remaja penuh dengan konflik, rasa cepat nak marah, cepat kecewa dan bermacam-macam lagi.
Anak remaja akan menghadapi pelbagai konflik apabila mereka terpaksa menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru.
Apabila anak remaja menjejakkan kaki ke sekolah menengah, mereka sudah mula menghadapi konflik dengan kawan-kawan dan persekitaran. Labih memudaratkan lagi jika kawan-kawan dan persekitaran yang baru tersebut adalah berlainan sekali dengan kehendak dan cara pergaulan anak remaja sebelum ini. Mungkin mereka rasa terasing ataupun rasa marah dan dendam kepada kawan-kawan mereka. Kadangkala mereka akan rasa tertekan kerana pada waktu yang sama mereka terpaksa menerima kesalahan kawan-kawan mereka hanya sekadar untuk tidak diganggu atau dibuli.
Banyak perkara yang boleh menjerumuskan anak remaja kita kepada perkara-perkara yang memerlukan mereka faham akan realiti kemaafan.Sebagai ibubapa, inilah masa yang sesuai untuk kita mendedahkan dan mengajar anak-anak tentang erti kemaafan. Pada peringkat ini, walaupun ia sukar untuk dilaksanakan tetapi ianya akan memberi impak yang besar terhadap kehidupan anak remaja kita dikemudian hari terutamanya bila mereka keluar dari rumah untuk belajar dan bekerja.
Di bawah ini adalah 5 realiti tentang erti kemaafan.



Realiti 1
Kita perlu menerangkan kepada anak remaja kita bahawa dengan memaafkan kesalahan orang lain bukanlah bererti kita melupakan kesalahan mereka sepenuhnya.  Walaupun ia adalah  sebaik-baik perbuatan tetapi realitinya agak sukar untuk dilaksanakan. Tak semua orang boleh melupakan kesalahan orang lain ( yang menulis ini juga begitu) lebih-lebih lagi jika ia menjatuhkan maruah dan mengundang kesedihan di jiwa  anak remaja kita. Apabila orang lain melakukan kesalahan, dan kita memaafkan mereka bermakna terdapat elemen percaya mempercayai antara satu sama lain.  Saya pernah terbaca bahawa antara tanda-tanda yang kita memaafkan seseorang adalah kita mendoakan mereka. Jadi Ingatkan kepada anak remaja bahawa persahabatan adalah satu amanah dan perlu berusaha untuk mendapatkannya.

Realiti 2
Kemaafan bukan bemakna kita tidak mengambil kira dan mengenepikan  tentang perasaan sendiri. Banyak terjadi senario dimana anak remaja memberi kemaafan atas dasar nak tunjuk ‘macho’ atau nak tunjuk ‘gentleman’. Mereka menindas diri mereka dengan mengatakan bahawa mereka dah maafkan. “Ala, tak ada hal ah..aku maaafkan engkau’, sering diluahkan apabila ada yang memohon maaf. Begitulah yang selalu terjadi.
Kerana menidakkan perasaan sendiri dan tidak ikhlas maka apabila orang yang sama menyakitkan hati mereka, keadaan akan menjadi semakin parah. Ini kerana kemaafan tesebut tidak menyelesaikan masalah yang sebelum ini malah menjadikan ianya semakin sukar. Kita sebagai ibubapa perlu memberitahu kepada mereka bahawa kemaafan adalah satu proses merawat emosi dan bukannya menindas emosi sendiri.

Realiti 3
Ramai yang berperasangka bahawa untuk mereka memaafkan seseorang, orang tersebut terlebih dahulu kena mohon maaf. Kalau tak, mintak maaf lah ya nak maafkan orang tu. Sebenarnya di dunia nyata keadaan itu bukanlah satu kemestian. Kita berkuasa dan mampu untuk memaafkan seseorang walaupun orang itu tidak mintak maaf pun. Kalau orang itu mohon maaf terlebih dulu, itu lebih baik tetapi tidak semestinya.

Realiti 4
Memohon maaf bukanlah bermakna anda lemah. Selalunya setiap kesalahan yang mereka lakukan, seboleh-bolehnya akan mereka pertahankan dan jalan terakhir yang mereka akan lakukan adalah menyalahkan orang lain atau membandingkan kesalahan yang mereka lakukan dengan kesalahan orang lain. Sebagai ibubapa kita perlu menerangkan kepada anak remaja kita bahawa maaf-memaafkan adalah salah satu cara untuk mengukuhkan ikatan persahabatan Kadangkala betapa menyampah dan sakit hati sekalipun, jika salah seorang meminta maaf, secara automatik, kedua-dua belah pihak boleh menjadi sahabat karib. Ini adalah kerana kemaafan itu dipenuhi dengan kejujuran dan sifat rendah diri berbanding dengan sifat yang penuh kebanggan dan ketidakjujuan.

Realiti 5
Kemaafan bukan merupakan penafian dan ia bukanlah bermakna yang kita bersetuju dengan kesalahan yang dilakukan. Ingatkan bahawa setiap kemaafan tidak bermakna mengiakan kesalahan orang lain. Yang salah tetap salah. Cumanya dengan memberi kemaafan dapat membawa hubungan persahabatan maju ke depan. Itu sahaja.
Ihsan daripada azianhasan

No comments: